Отвори мапу УСПРС

Школе УСПРС

Дистрибуција садржаја

Тренутно је 23 гостију на вези

Статистика посета

mod_vvisit_counterДанас2028
mod_vvisit_counterЈуче7126
mod_vvisit_counterОве недеље15042
mod_vvisit_counterОвог месеца53117
mod_vvisit_counterУкупно4750119
 
 
ПОЛИТИЗАЦИЈА ШКОЛА Штампај E-pošta
Tuesday, 06 June 2017

ПОЛИТИЗАЦИЈА ШКОЛА

Чињеница је да време радничког самоуправљања представља прошлост у нашој земљи, и то прошлост на коју неки, нарочито старији, гледају са дозом носталгије. Међутим, капитализам и економски либерализам у међувремену су захватили све сегменте друштва и привреде. Иако је тако, често смо имали прилике да чујемо како избор за директора школе представља неку врсту рецидива самоуправног социјализма, мада то баш и није сасвим тако. Досадашња законска решења су предвиђала да избор директора школе обавља школски одбор, након прибављеног мишљења наставничког већа, односно запослених.

Пошто се и наше школе налазе на некаквој врсти тржишта у коме родитељи имају право да бирају, свакако да није свеједно ко ће доћи на чело установе. Свакако да је било много лоших избора а нерад и јавашлук веома брзо дођу на наплату.

Школски одбори а и претходни министри, поучени ранијим искуствима, од којих је свакако најупечатљивије било оно из пожаревачке гимназије 2010. године, углавном се нису драстичније супротстављали вољи колектива. Изгледа да је од тада прошло доста времена, па се заборавило. Можда је дошло време да министар Шарчевић научи лекцију коју су успешно савладали претходници? Треба ли га у пракси суочити са гневом запослених са чијом се вољом неко измотава?

Од тренутка ступања на дужност министра Шарчевића, уочљива је тенденција прекрајања воље запослених и потврђивање директора од стране министра, чак оних који у процесу прибављања мишљења запослених нису добили ни један глас. 

Да је реч о политички подобним кандидатима, чији једини квалитет представља чланска карта неке од владајућих партија као и да је реч о политичком насиљу политике над струком, најбоље сведочи писмо упућено министру Шарчевићу од стране директорке ОШ „Др Арчибалд Рајс“ у Београду. Са истом жељом, спречавања даљег насиља запослени у поменутој школи су потписали и послали своју петицију.

Исти или сличан разлог је навео и запослене у Економско-трговачкој школи у Алибунару да започну свој штрајк. Запослене колеге у овој школи су се определиле да на овај начин скрену пажњу јавности над насиљем које се у њиховој школи спроводи.

Овакве појаве треба посматрати у светлу све израженије жеље за централизацијом у образовању. Министарство просвете које ће представљати центар моћи и министар просвете са фараонским овлашћењима очигледно представљају идеал коме се тежи. Држава која преко министарства просвете практично контролише све кључне сегменте у раду и животу школе. Не оставља се нимало простора за испољавањем флексибилног или иновативног начина решавања бројних проблема. Овакве тенденције су до сада биле правдане намером да се олакшају и убрзају реформски процеси . Међутим, пошто су ови процеси били успорени, очигледно је да су праве намере другачије. Циљ је да се тврдо контролише један од највећих система у држави.

Иако су у министарству просвете свесни да је немогуће успешно пратити стање у огромном броју подређених установа, помоћ се онда потражи преко „вансистемских“ решења. Тако у први план избијају локалне партијске структуре и појединци блиски политичарима. У готово свим срединама постоје анонимни „кадровици“ који често по локалним кафанама решавају ко ће бити именован у који одбор, ко ће бити директор школе, не хајући за мишљење запослених.

Оваква решења, наравно, извргавају руглу и систем и законе, уносе хаос и несигурност у рад школа, који се манифестују већ приликом прве промене локалне власти. Као крајњу последицу доводи до опадања поверења у систем и губитка мотивације одговорних и посвећених радника. Сасвим је логично онда очекивати да ће грубо поигравање са вољом запослених пре или касније наићи на револт и сасвим оправдани отпор.

Унија СПРС је до сада, а и убудуће ће подржавати на сваки могући начин своје колеге које се буду успротивиле политичком насиљу над својом школом. Просветни радници у нашој земљи су на жалост понижени и њихов рад се обезвређује и омаловажава. Упркос томе, они и даље не желе да трпе политичко насиље и вређање здравог разума. Сваком облику политизације школа  супротставићемо се, пре свега ради будућности наше деце.

Ресор за образовни систем

Милан Јевтић

 
< Претходно   Следеће >

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

Четвртак од 1900 до 1930

Субота од 0800 до 0830

ТВ Коперникус I.

РАДНЕ ГРУПЕ ПО ШКОЛСКИМ УПРАВАМА

СЛОБОДНА РАДНА МЕСТА

ЈЕДИНСТВЕНА ЛИСТА ТЕХНОЛОШКИХ ВИШКОВА

ЛИСТА РАДНИКА СА НЕПУНИМ РАДНИМ ВРЕМЕНОМ

МОЈА ПРАВА СУ?

ЗАХТЕВ ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ


УПУТСТВО БОДОВАЊЕ

УПУТСТВО
ПОСТУПАК УТВРЂИВАЊА ТЕХНОЛОШКОГ ВИШКА

ОДЛУКЕ КОМИСИЈЕ

ИЗВОР: МИНИСТАРСТВО ПРОСВЕТЕ

 

 

 

УСПРС на facebook - у

ТАКСА ЗА ТУМАЧЕЊЕ ПКУ

КАЛЕНДАР РАДА 2016//2017

ОСНОВНЕ ШКОЛЕ


СРЕДЊЕ ШКОЛЕ

ДОПИС МИНИСТРА

 

ЗАХТЕВ ДИРЕКТОРУ

НОВИ ПРАВИЛНИК О ОЦЕЊИВАЊУ У ОСНОВНОМ ОБРАЗОВАЊУ И ВАСПИТАЊУ

ПУБЛИКАЦИЈА ПОСЛОВИ

ЗАКОН О ОСНОВАМА

СИСТЕМА ОБРАЗОВАЊА

И ВАСПИТАЊА

ЗАКОН

О ОСНОВНОМ ОБРАЗОВАЊУ

ЗАКОН

О СРЕДЊЕМ ОБРАЗОВАЊУ

ЗАКОН О УЧЕНИЧКОМ

И СТУДЕНТСКОМ СТАНДАРДУ

СТРУЧНО УПУТСТВО О ФОРМИРАЊУ ОДЕЉЕЊА

 

ШКОЛСКА 2014/2015

СТРУЧНО УПУТСТВО О ФОРМИРАЊУ ОДЕЉЕЊА

ШКОЛСКА 2013/2014

ATEC Technologies

ATEC Technologies ATEC