НОВИ МИНИСТАР-СТАРИ ПРОБЛЕМИ Штампај E-pošta
Saturday, 13 August 2016

НОВИ МИНИСТАР-СТАРИ ПРОБЛЕМИ

Моја највећа дилема када сам се примио обавезе да напишем текст о школи и проблемима образовања и васпитања, била је, у коликој ћу мери бити досадан читаоцима? Са великом жалошћу сам принуђен да констатујем да образовање и школа данас, већи део јавности у Србији занима само на нивоу скандала и трача. Ни сами новинари због тога немају времена да се озбиљније позабаве текстовима и анализама везаним за образовање и васпитање, осим када дође време штрајкова. Постоје ли тренутно разлози за штрајк, протест или други облик манифестовања незадовољства на почетку нове школске 2016-2017. године?

На први поглед-све је у реду! Ученици су на распусту а родитељи се, као и сваке године довијају како да их за школу опреме, да набаве неопходни прибор, уџбенике и све што је неопходно. Већина наставника на годишњим одморима, које морају искључиво користити за време распуста и који не трају три месеца, као што је предрасудама уврежено мишљење. Мало ко је спреман да прихвати објашњење да и просветни радници користе годишњи одмор у складу са решењем које добију од директора а у складу са одредбама Закона о раду и члановима од 68-76.

Оно о чему јавност најмање зна, јесте чињеница да последњих година министарство просвете најпродуктивније ради управо за време лета и сезоне годишњих одмора. Управо тада и некако у то време долази до измена и допуна закона који се тичу образовања, усвајају се нови правилници о свему и свачему, шаљу се у школе обавезујућа упутства а чак и долази и до измена у плановима и програмима појединих занимања у стручним школама. Веома је тешко наћи рационалне разлоге оваквог понашања, али, просветним радницима се чини као да се нешто од њих скрива. У сам рад министарства просвете се уноси доза мистерије и конспиративности.

Шта је то нови министар просвете добио од бившег у наслеђе? Поред административног апарата, наследио је проблеме, оскудни буџет, директоре такве какви су, незадовољне наставнике али и ученике и њихове родитеље. Богато наслеђе, рекло би се на први поглед. А додатно га је у свом техничком мандату обогатио и бивши министар Вербић који је 14. јула 2016. Године потписао Стручно упутство под деловодним бројем 601-00-3/2016-01-60. Након што су га школе широм Србије добиле већ у петак, уследило је отворено писмо Уније синдиката просветних радника Србије са захтевом да се спорно упутство повуче. Зашто је Унија реаговала на тај начин?

Поменутим Стручним упутством је наложено и прописано да се у основним школама, у одељењима од 2-4. разреда, као и од 6-8. разреда изврши поновно формирање одељења по новим критеријумима у односу на оне под којима су та одељења формирана. Ово се односило и на средње школе од 2-4. разреда. Какве ће последице овакво тумбање по школама произвести, оставићемо стручњацима да анализирају. На основу процене наставника-практичара (међу које спада и аутор текста), примена оваквог упутства ће довести до потпуног хаоса у школама, до расформирања постојећих и формирања нових одељења, до општег незадовољства директора, који ће бити принуђени да спроведу, преко наставника, ученика и родитеља који ће тражити објашњења.

Како ће то изгледати конкретно, настојаћу да прикажем пластичним примером: Уколико једна школа има, нпр. 145 ученика трећег разреда разврстаних у 6 одељења, одлазећи министар Вербић јој налаже да их расформира и да од тог броја формира 5 одељења јер неколико ученика недостаје како би смела да има 6 одељења. Очигледно је да бивши министар ученике посматра као вреће са кромпиром које по потреби треба премештати са места на место а у складу са уредбама које излећу из његовог на сву срећу напуштеног кабинета. Шта би биле последице оваквих „преформирања“? Оне би се најбоље могле објаснити народном изреком да је министар одлучио да „закоље вола за килограм меса“!

Убрзо након наше реакције, школе су већ следеће недеље добиле измењено упутство. Са истим деловодним бројем, тако да је остало нејасно, како тумачити чињеницу да два службена документа имају исти деловодни број? На нашу срећу, из министарства просвете је стигло „лаконско“ појашњење да „занемаримо претходно упутство“. Обрадовали би се брзом реакцијом министра на упућене примедбе, да нисмо прочитали текст Новог (у ствари измењеног-старог) Стручног упутства. Наиме, из њега је уклоњено само оно што га је чинило противзаконитим (на шта смо упозорили одлазећег министра, јер је упутством захтевано више ученика у одељењу него што то Закон допушта). Међутим, вероватно љут због тога што смо му указали на очигледно игнорисање законских одредби, измењено Стручно упутство је у одређеним елементима постало још ригорозније, нарочито када је реч о великим школама, односно оним школама које уписује највећи број деце.

Како ће се поменуто Стручно упутство примењивати у средњим школама, нарочито стручним, где постоје различити смерови и наставни профили са сасвим другачијим планом и програмом, остаје да се види.

Бивши министар просвете Срђан Вербић никада није ни радио у школи. Ни као наставник, ни као руководилац. Због тога, вероватно и није свестан какав ће хаос продуковати његова упутства. Потврдио је својим активностима тврдњу бесмртног Нушића како је одувек било лакше бити министар него берберин! Берберин мора знати бријати и пазити да некога не посече у послу. Министар, нити мора знати бријати, нити пазити хоће ли кога посећи, јер и ако посече, није крив! Тежина министарске одговорности свакако неће пасти на плећа одлазећег министра.

Осим наведених, новог министра очекују и проблеми заосталих дуговања према запосленима. Прошле године је закинут износ накнаде запосленима за време годишњег одмора. Реч је о томе да поменута накнада није обрачуната у складу са чланом 114. Закона о раду. Да сада читаоце не би замарали непотребним детаљима, суштина је да су запослени за време годишњег одмора 2015. године у просеку добили око 5 хиљада динара мање од Законом загарантованог износа.Вербићева администарција није за годину дана отклонила неправилност упркос нашим, више пута поновљеним упозорењима. Није се реаговало чак ни на прве добијене судске пресуде а остаје нам да нагађамо колики ће трошкови бити онда када тужбе постану масовна појава? Питамо се хоће ли шибицарење бившег министра изражено писањем Стручног упутства (којим се настоји смањити укупан број одељења) бити довољно да надомести трошкове на суду? Остаје нам да видимо, и да се надамо да ће нови министар просвете Младен Шарчевић који, речено жаргоном долази „из клупе“ заузети мало другачији став. Да ће пословима руковођења српским образовањем и науком приступити са пожељном дозом систематичности и озбиљности. Искрено се надамо.

Милан Јевтић

Последњи пут ажурирано ( Saturday, 13 August 2016 )
 
< Претходно   Следеће >
ATEC Technologies

ATEC Technologies ATEC